Saturday 11 June 2011

KENAPA MALAS?

11/6/2011 17:16

Dengan nama Allah Yang maha Kuasa.

ARGH!!!! Tiba-tiba saya ingin menjerit. Apakah yang berlaku kepada saya? Saya mencari punca kelemahan-kelemahan saya. Hakikatnya saya lupa hadith motivasi ini:

“Daripada Aisyah r.a, Nabi S.A.W bersabda : wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesunggunya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”
–riwayat al-Bukhari dan Muslim

Ya, punca kemalasan saya adalah tiada motivasi untuk istiqamah dalam setiap perkara yang saya lakukan dan ibu punca kemalasan saya ini adalah tiada motivasi untuk paksa diri. 

Ya, paksa diri!

Itulah kuncinya dalam mencari punca utama kemalasan saya. Saya terlalu melembutkan diri sehingga tidak mahu untuk memaksa diri saya agar istiqamah dalam setiap perkara yang baik.

Well, itu semua adalah teori semata-mata! Selagi saya tidak memaksa diri untuk mengatasi malas, saya tetap tidak akan berjaya untuk mengatasi malas ini. Jadi, saya harus senaraikan APA YANG SAYA MALAS?

Ya, APAKAH PERKARA YANG SAYA SUKA MALAS DAN SELALU MEMBERI ALASAN?

Ruang lingkup malas beribadah.

1. Malas sembahyang awal dan berjemaah.


Alasan malas: Takpa, masa ada banyak lagi.

2. Malas puasa sunat.


Alasan malas: Esok nak pergi sana, nak pergi situ. Kalau puasa, takut tak larat.

3. Malas bangun qiam.



Alasan malas: Malam tadi tidur lewat. Lain kalilah bangun qiam. Ataupun, tak sedar lansung bunyi jam atau orang panggil kerana letih sangat berprogram dan malam tadi tidur lewat.

4. Malas baca Quran.


Alasan malas: Kejap lagilah baca.

5. Malas pergi kuliah ilmu.


Alasan malas: Jauh... Kalau yang dekat, baca buku pun boleh. Lagipun mungkin mengantuk kerana rasa letih.


Ruang lingkup malas belajar. 


6. Malas pergi kelas.


Alasan malas: Takpa, kelas boleh ponteng sehingga 20 peratus jumlah jam kredit.



7. Malas buat revision.

 
Alasan malas: Takpa, esok pun boleh.


8. Malas buat assigment.


Alasan malas: Takpa, nantilah esok.

Ruang lingkup malas bergerak kerja. 


9. Malas pergi meeting.


Alasan malas: Buat apa pergi meeting, kalau buat sakit hati ajer. Kalau aku bagi pendapat pun, bukannya mereka nak dengar. Mereka tahu nak menang sahaja!



10. Malas jadi AJK program atau memegang amanah sesuatu organisasi.

Alasan malas: Semester ni saya banyak kredit lah. Ada 3 subjek berat. Jika tidak pun, alasan lain, saya buat projek akhir tahun sem ni. Takut tak sempatlah. Ataupun saya ada masalah peribadi. Saya rasa tak mampu untuk uruskan program ini.



11. Malas nak buat usrah.


Alasan malas: Ada banyak program lah... Tak sempatlah. Ataupun, saya tak pandailah, lagipun saya bukannya 'alim dan baik sangat.



 Ruang lingkup malas dalam kehidupan harian.

12. Malas basuh baju.


Alasan malas: Nati hujung minggulah. Bila tiba hujung minggu, alamak, ada program lah... Nanti hari ahad malam lah basuh.

13. Malas kemas bilik dan rumah.


Alasan malam: Rilexlah... inikan rumah bujang. Takper, orang lain faham.

14. Malas memasak.


Alasan malas: Bukan turn aku masak hari ni. Lagipun beli sedap juga, walaupun ada MSG. Tapi... alah biarkan ajelah.



UISH!!!

BANYAKNYA!!!

Jadi, inilah masanya untuk merevolusikan diri!






Demi memastikan diri sentiasa tahu bahawa SAYA HARUS MENTARBIAH DIRI!





Kesimpulannya, saya harus melangkah gagah ke alam tarbiah diri dengan cara memaksa diri dalam proses revolusi diri untuk ladang masa depan seterusnya kehidupan akhirat.



Munirah, semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment

Teman, komenlah nota ini. Komen agar Munirah sedar!