Saturday 11 June 2011

Anugerah kesedaran

11/6/2011 12:48

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih.

Beberapa hari ini saya disedarkan Allah tentang kelemahan diri.


Betapa saya alpa, mungkin juga gah untuk hidup, kononnya untuk bergerak kerja dan berjuang demi agama.

Padahal saya hanya bercakap, namun dari segi perbuatan dan kesungguhan hati TIADA!

Saya mula sedar hakikat diri harus kenali diri, siapakah saya?

Saya yang harus dikenali bukan sekadar yang bernama Munirah, namun hakikatnya sifat saya punya banyak kelemahan.

Rupa-rupanya saya...


MALAS


MINDA LEMAH


SUKA MENANGGUHKAN KERJA

Dan akhirnya saya sedar diri mengapa saya  mudah untuk dibenci, dimarahi atau digerami oleh sahabat-sahabat, rakan-rakan mahupun pensyarah-pensyarah, seperti wajah lelaki ini: 


Namun, ada sesuatu lagi yang menjadi kelemahan yang sangat ketara, namun saya tidak sedar, sehinggalah datang seorang hamba Allah yang saya tidak pernah kenal sebelum ini, memberitahu pada pertemuan pertama kali:

"Munirah, kamu seorang yang mudah percayakan orang, tapi kamu kurang keyakinan. YOU LESS CONFIDENT!"



Ya, rupa-rupanya sikap saya selama ini adalah kurang keyakinan menyebabkan kata-saya saya yang keluar juga berbau kurang menyenangkan.

"Ya Allah, Kau memahamiku. Pengalaman ngeri menghantuiku sehinggalah hari ini."



Pause.


Penyakit-penyakit kelemahan ini menyebabkan gerak kerja dakwah saya bermasalah, hal peribadi saya juga bermasalah dan usah dikata hal akademik lagi bermasalah!

Pepatah menyatakan ANDA ADALAH APA YANG ANDA FIKIRKAN.

Maka, saya harus berusaha untuk menangani empat (4) kelemahan diri ini. Sebagai muslim, saya tidak mahu untuk jatuh ke lubang yang sama untuk dua (2) kali. Cukuplah di sini!

"Terima kasih, Allah, kerana memberi saya peringatan ini dengan pelbagai cara."  

Sesungguhnya Allah benar-benar memahami dan menyayangi saya. Sememangnya saya mohon kepada Allah untuk memperbaiki keburukan yang ada pada saya sebelum ini. Saya mengharapkan Allah mengindahkan akhlak saya. Ya, saya sangat berharap!


Dan saya tahu Allah mendengarnya. 

"Terima kasih, Allah, untuk anugerah kesedaran ini."



No comments:

Post a Comment

Teman, komenlah nota ini. Komen agar Munirah sedar!